Nya Subaru Solterra

Ett första exemplar av Subarus praktiska och eldrivna familjebil har kommit till Europa. En fyrhjulsdriven suv, perfekt för att se till att du och allt du håller kärt kommer hem tryggt. Nya Subaru Solterra! Den besitter alla egenskaper som generationer av Subaru-ägare förväntar sig och värderar högt. För första gången i Subarus historia erbjuds nu allt i en bil som drivs helt av el med en räckvidd upp till 46 mil.


Vi hjälper dig

Intresserad av Subaru?
Kontakta mig så hjälper jag dig.

Peter Sved
Haninge
Enes Kan
Haninge
Filip Gunnarsson
Haninge
Mino El Masri
Haninge
Gabriel Westher
Värmdö
Philip Bergholtz
Värmdö
Harald Isberg
Värmdö
Erik Widelund
Värmdö
Hugo Rosell
Värmdö

Helt elektrisk

Subaru lanserar sin första elbil genom tiderna.

Exteriör

Kompakt konstruktion med låg tyngdpunkt.

Komfort

Stryktålig och funktionell komfort.

Interiör

Stilren & modern design

Nya Subaru Solterra – Versioner

Nya Subaru Solterra Limited

Pris fr. 579 900:-

Utrustad med bl.a:

  • Aluminiumfälgar 18”
  • 12.3” Multimediaskärm med trådlös smartphone-integration
  • Apple CarPlay, AndroidAuto, Cloud Navigation och 6 Högtalare
  • Subaru Safety Sense med Over-the-air uppdatering
  • Kollisionsvarningssystem
  • Filhållningsassistans
  • Skyltskanning
  • Dödavinkelnvarning
  • Utfartsassistans
  • Adaptivt helljus
  • Förarövervakningssystem med 360° panorama backkamera
  • Energisnål värmepump
  • Premium svart tygklädsel
  • 8-vägs elstyrd förarstol
  • Sätesvärme fram
  • Främre och bakre parkeringssensorer med autobroms (föremål)
  • Elbaklucka
  • Batteriuppvärmning
  • m.m

Nya Subaru Solterra Touring

Pris fr. 609 900:-

Utrustad med bl.a:

  • Aluminiumfälgar 20”
  • Tonade rutor
  • Trådlös mobilladdare
  • Syntetisk svart läderklädsel
  • 8-vägs eljusterbart förarsäte med minne ink. ytterspeglar
  • 4-vägs eljusterbart passagerarsäte
  • Sätesvärme bak
  • Rattvärme
  • Stämningsbelysning interiört
  • Instegsbelysning
  • Harman/Kardon premium stereo, separat subwoofer och slutsteg
  • m.m

Nya Subaru Solterra Touring med taklucka

Pris fr. 619 900:-

Utrustad med bl.a:

  • Panorama glastak

Övrig information

Högsta säkerhet är standard 

Solterra fortsätter Subarus 30-åriga tradition att skydda de som färdas i bilen – såväl som alla som befinner sig utanför. Nya Subaru Solterra byggs på en helt nyutvecklad teknisk plattform för batteridrivna elbilar, konstruerat för att skydda även batterierna vid kollision. Samtidigt bidrar det dubbla golv, som batterier och elsystemet är placerade mellan, till säkrare köregenskaper genom att öka chassits vridstyvhet och sänka bilens tyngdpunkt.

Alla de avancerade funktioner och hjälpmedel Subaru-ägare har vant sig vid genom åren är standard i Solterra. Centralt är ett nytt förarstödsystem kallat Subaru Safety Sense. Lite förenklat kan det beskrivas som en avancerad och mycket säkerhetsmedveten andrepilot inbyggd i bilens elektronik, en förarassistent som har fullständig uppsikt över allt som händer utanför bilen. Subaru Safety Sense kan tilldelas uppgifter som avlastar föraren och låter denne lägga mer av sina resurser på att styra bilen och läsa av trafiken.

Dels varnar systemet för faror som föraren har missat att registrera. I en nödsituation kan den ständigt vaksamme andrepiloten till och med ingripa för att undvika en olycka genom att automatiskt bromsa eller väja för ett hinder. Exempel på det senare är att Subaru Solterra varnar föraren om denne är på väg att öppna en dörr samtidigt som en bil närmar sig bakifrån, eller om det finns risk att kollidera med fotgängare i samband med backning. Systemet kan också känna av om föraren blir trött och se till att hålla denne alert.

Subaru Solterra

Permanent fyrhjulsdrift är standard

I Europa driver Subaru Solterra alltid på alla fyra. Fram- och bakaxel drivs av varsin elmotor på 80 kW och har lika långa drivaxlar till respektive höger- och vänsterhjul. Det gör att de grundläggande drivegenskaperna är identiska med Subarus traditionella fyrhjulsdrift. Permanent och symmetrisk fyrhjulsdrift bidrar till trygga och pålitliga vägegenskaper i alla väder. Den enda egentliga skillnaden är att Solterrans axlar inte är förbundna till en gemensam motor via en komplicerad mekanisk drivlina. Kraften från motorerna levereras mer direkt och kan kontrolleras snabbare med större precision oberoende av varandra.

Solterra är även utrustad med Subarus X-Mode, ett elektroniskt system som optimerar drivgreppet efter underlaget. Likt övriga förarstödsystem, som intelligent farthållare och körfältsassistent, fungerar X-Mode som en andrepilot. I det här fallet en som är expert på svåra underlag och som kan sköta gaspådrag och bromsa alla fyra hjulen individuellt, så att föraren kan koncentrera sig helt på att välja spår och styra bilen i rätt riktning.